16.6.06

Perän korotus

Fazerin takajousitus ei ole vakiona vakioasetuksilla kovin rapoinen varsinkaan kaksi päällä ajettaessa. Perä painuu niin alas, että valot osoittaa minne sattuu ja olo alkaa olla enemmän kustompyörän luokkaa. Tähän auttaa parikin operaatiota, joista lyhyesti:

Ensimmäinen ja helpompi on takaiskarin säätäminen. FZS:n iskarissa on säädöt esijännitykselle sekä meno- ja paluuvaimennukselle. Näitä sopivasti kirimällä saa tuntuman huomattavasti vähemmän soutavaksi. Itse pistin esijännityksen täysille ja lisäsin molempia vaimennuksia muutaman napsun. Paluuvaimennusta voisi periaatteessa vähän vähentää, pyörän perä ei tunnu ehtivän nousta ylös nopeissa perättäisissä töyssyissä varsinkaan kaksi päällä. Huomaa, että myös etujousitus pitää säätää, muuten tuntuma menee varsin mielenkiintoiseksi :)

Toinen thyyninki on takaiskunvaimentimen "koiranluiden" vaihtaminen lyhyempiin. Koiranluut ovat eräänlaiset metallisuikaleet, joilla iskari on kiinni linkussa. Tähän kun pistää hiukan lyhyemmät, perä nousee. Ideahan tässä on, että vaikka iskarin säädöillä saaki takapään painumaa vähennettyä, sitä silti on. Jos lähtökohta on korkeammalla, on ajoasentokin korkeammalla :D Loogista! Toinen plussapuoli on hieman etukenompaan muuttunut ajoasento. Tätä voi vielä lisäkorostaa nostamalla etuiskareita sentin-pari, jos tahtoo. Se huono puoli koiranluiden vaihdossa on, että luiden pituudesta riippuen keskiseisontatuki ei enää ylety nostamaan takarengasta ilmaan ja että sivuseisontatuki käy entistä lyhyemmäksi. Tällöin joutuu kyttäämään varsin tarkkaan, mihin pyöränsä parkkeeraa.

No comments: