17.5.07

Koeajoa

Tälle keväällä tuli ehdittyä jo yksille koeajoillekin. Paikallinen Benelli- ja Triumph-edustaja Eximake järjesti Benellin koeajopäivät, jolloin tarjottimella oli käytännössä koko mallisto, eli café racer, nakupyörä, sporttikyykky ja joku all-rounderin tapainen. Valitsin koeajoon nakupyörän, joka vastasi eniten omia mieltymyksiäni. Sanotaan heti alkuun, että Benellin hinnoittelu pyyhkii reilusti oman järkevän pyörän hintahaarukan yli, mutta mitäpä se tässä harrastuksessa haittaa :) Alla siis amatöörin kommenttia Benelli TNT Sport Evosta.

Benelli on omituinen starttaamaan. Kuulostaa, että startti oli reilusti alimitoitettu ja jaksaa hädintuskin pyörittää konetta. Kolmannen pyöräytyksen jälkeen se kuitenkin hurahti käyntiin ja ei muutaku menoksi. Ajoasento on ehkä hieman perus-fighteria kyykympi, onhan pyörä käytännössä samalla rungolla kun se sporttimallikin. Penkkitila on omalle laardiperseelle melko nafti, mutta eipähän pääse luisumaan edestakaisin. Rivikolmosen ääni on ehkä hieman erikoinen, varsinkin matalemmilla kierroksilla ääntä ei juurikaan ole. Alavääntö ei ole mitenkään erikoinen, tosin ei paskakaan. Kun kiekat päästää maagisen 4-5 tonnin rajan yli, niin sitten alkaakin tapahtumaan! Reippaissa kiihdytyksissä oli suorastaan vaikeaa pitää eturengas maassa, sen verran raju veto pyörässä on tarjolla. Lisäksi ääni tuntuu räjähtävän kertaluokkaa miehekkäämpiin mittoihin. Tehoa siis löytyy tyylin vaatiman määrän verran ja reilusti ylikin.

Ajoasento Benellissä ei ole hullumpi kovemmissakaan vauhdeissa ja alusta tuntuu maallikon perseeseen erinomaiselta. Jarrut on omaan fasuun verrattuna aikalailla herkemmät, mutta pitäähän se hintaero jossain sentään näkyä :) Pyörä on todella kevyt käsitellä ja voisin kuvitella sen olevan kovasta alustasta huolimatta kaupunkikäytössä kuin kotonaan.

Hassuna ominaisuutena mittariston reunassa on rajoitinnappula, jolla saa kuulemma alarekisteristä tehoja pois, jolloin pyörä ei ole niin repivä ja pysyy paremmin kumipuoli alaspäin esim. sateella.

Ainoa ongelmapuoli pyörän kanssa oli se prkleen nihkeä startti. Kai siihenkin tottuisi ajan kanssa, mutta väkisin tulee semmonen vaikutelma, että pyörässä on jotain vialla kun käynnistäminen tuntuu kuin työntäisi traktoria käyntiin. Edustajan mukaan se on normaalia toimintaa, tiedä häntä. Benelli TNT Sport Evon hinta on huimat 19500e, joka omasta mielestäni on hiukka liikaa. Pistän pyörän samaan kastiin KTM Superduken ja Moto Morini Corsaron kanssa, jotka molemmat ovat jonkun tonnin halvempia ja Superduke menee vielä koeajon perusteella Benellin edelle. Lisäksi mielipiteitä varmasti jakaa Benellin lievästi sanottuna persoonallinen ulkonäkö. En vieläkään osaa sanoa, pidänkö vai inhoanko tuota...

Kaiken kaikkiaan Benelli on mielenkiintoinen kokonaisuus omituista ulkonäköä, laadukasta komponenttia ja tehokasta moottoria. Voisin kuvitella pyörän miellyttävän samaa ihmistä, joka sijoittaisi esim. Ducatiin persoonattoman japsin sijaan. Yksilöllisyys tulee kovalla hinnalla.

No comments: